To ostatnie miesiące funkcjonowania peronu ziemnego na ważnej stacji na styku województw łódzkiego i mazowieckiego. Dotychczas pasażerowie korzystali z platformy bez nawierzchni betonowej czy z prefabrykowanych płyt. Ma się to zmienić w ramach rozpoczynającej się modernizacji jednego z torów linii nr 22.
Na początku miesiąca PKP PLK
poinformowały o zawarciu z firmą Skanska umowy na modernizację jednego z torów linii nr 22 Tomaszów Mazowiecki – Radom na międzywojewódzkim odcinku Radzice – Wolanów. Prace, które mają rozpocząć się jeszcze w tym roku i potrwać do czwartego kwartału 2025 r., przyniosą przede wszystkim podniesienie prędkości maksymalnej z 40 – 100 do 120 km/godz. Na sąsiednim torze tej dwutorowej trasy takie parametry techniczne obowiązują już teraz.
Prace obejmą część układu torowego w Drzewicy
Zarządca infrastruktury zapowiada także poprawę stanu technicznego infrastruktury pasażerskiej. Zgodnie z komunikatem prasowym przebudowa obejmie perony na dziewięciu stacjach i przystankach, w tym w największym mieście na remontowanym odcinku – Przysusze. Skorzystają na tym pasażerowie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej obsługującej odcinek Łódź – Radzice – Drzewica i Kolei Mazowieckich realizujących przewozy na trasie Drzewica – Wolanów – Radom Główny.
Poza weekendami, gdy ŁKA uruchamia pojedyncze kursy w relacji Łódź – Radom, podróżni odbywający przejazd pomiędzy województwami muszą przesiadać się w Drzewicy. To właśnie stan tamtejszej infrastruktury wydaje się więc kluczowy z punktu widzenia komfortu pasażerów. – Na tej stacji zaplanowaliśmy wymianę toru nr 2 wraz z systemem odwodnienia, wymianę rozjazdów i sieci trakcyjnej – zapowiada Anna Znajewska-Pawluk z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Dodaje, że roboty obejmą także same perony.
Peron ziemny wciąż jest w użyciu
– Zmodernizujemy peron dwukrawędziowy przy torach nr 1 i 2 oraz peron jednokrawędziowy przy torze nr 3 – opisuje nasza rozmówczyni. Szczególna zmiana będzie odczuwalna zwłaszcza w przypadku drugiego z wymienionych obiektów, bo nie ma on nawierzchni utwardzonej – to tzw. peron ziemny. Większość połączeń jest realizowana z peronu nr 1, który jest wyposażony w nawierzchnię z płyt, ale na taki komfort nie mogą liczyć np. pasażerowie wczesnoporannego kursu KM do Radomia (odjazd z Drzewicy o 4:52). Dawniej przy tym peronie odbywały się też przesiadki pomiędzy kursami ŁKA i KM.
– Perony wyposażymy w kosze, ławki, gabloty, tablice, poręcze, stojaki rowerowe oraz wiaty – zapewnia przedstawicielka PKP PLK. Osoby o ograniczonej mobilności będą mogły dostać się na
platformy, używając pochylni. Oprócz osób przesiadających się z przebudowanej stacji skorzystają również mieszkańcy samej Drzewicy – ich liczba to ok. 3,5 tysiąca.